20 Haziran 2013 gecesi, 388 Brezilya kentinde bir milyondan fazla insan büyük bir protesto hareketi ile sokaklara döküldü. 100.000'den fazla kişiden oluşan bu protestoların en büyüğü Rio de Janeiro'da gerçekleşti ve ileri düzey polis şiddeti ile yüzleşti. Bundan bir yıldan fazla bir süredir, çeşitli Brezilya şehirlerinde tek tük protestolar yaşanıyordu. Uzun süredir öğrenciler için ücretsiz toplu taşıma odaklı ilerleyen “Serbest Geçiş” hareketinin öncülüğündeki ilk protesto gösterileri büyük ölçüde görmezden gelindi. Ancak 2013 Haziran ayının başında, toplu taşımadaki ücret artışları daha büyük protestolara yol açtı. Kara blok anarşistleri de dahil olmak üzere diğer birçok grup, “Serbest Geçiş” protestocularının ve polis saldırısına maruz kalanların yanında yer almaya başladı. 13 Haziran'a kadar, hareket polis baskısına, kamu hizmetlerinin sosyal ihtiyaçları karşılamamasına ve kentsel yaşamın kalitesinin bozulmasına karşı genel bir protesto gösterisine evrilmişti. Kamu kaynaklarının Dünya Kupası ve Olimpiyat Oyunları gibi mega etkinliklere ev sahipliği yapılmasına yönelik büyük harcamalar - kamu yararına zarar vermekle birlikte yolsuzlukla dolu inşaatlar ve kentsel kalkınma çıkarlarına hizmet eden – yapılması hoşnutsuzluğa tuz biber olmuştu.
Brezilya’daki protestolar Türkiye/İstanbul’da Gezi Parkı’nın yeşil alanı üzerine alışveriş merkezi yapılmasına tepki olarak şehirlerde binlerce kişinin sokaklara çıkmasından bir ay kadar sonra başladı. Türkiye’deki hareket hükümetin gittikçe otokratikleşen stiline ve polis müdahalesinin şiddetine karşı daha geniş bir protestoya dönüştü. Şehir içi yerleşim yerindeki nüfusun yüksek değerli topraklardan toptan tahliyesi de dahil olmak üzere, kentsel dönüşümün hızı ve tarzı konusunda uzun süredir devam eden hoşnutsuzluk protestolara eklendi. En zengin sınıflar dışında, İstanbul ve diğer şehirlerde yaşam kalitesinin düşmesi açıkça önemli bir konuydu.
Türkiye ile Brezilya arasındaki geniş paralellik, Bill Keller’i New York Times’ta “Yükselen Sınıfın İsyanı” başlıklı öne çıkan bir eser yazmaya yönlendirdi. Ayaklananlar “çaresizlikle doğmamış” dedi. Hem Brezilya hem de Türkiye, küresel bir kriz döneminde dikkat çekici bir ekonomik büyüme yaşadı. “Orta sınıftan kaynaklanan bir dizi isyanın sonuncusuydu — şu anda reddettiği rejimlerin temel faydalanıcıları olan, protesto etmek için sokağı alarak kaybedecek bir şeyleri olan kentsel, eğitimli canavarlar” idiler. “Hareketler kritik kitleye ulaştığında, daha büyük ve daha sarhoş edici bir şey, onur, vatandaşlık şartları, iktidarın yükümlülükleri hakkındaydı.” İsyanlar, ele alınması gereken “yeni bir yabancılaşma, yeni bir özlem” anlamına geliyordu.
Elbette Brezilya ve Türkiye’deki protestolar, Yunanistan ve İspanya’nın meydanlarında egemen olan anti-tasarruf protesto ve grevlerden farklıydı. Londra, Stockholm ve Paris banliyölerinde marjinalleşmiş ve göçmen nüfuslar üzerindeki şiddet patlamalarından da farklıydılar. Bütün bunlar, birçok Batı kentindeki “işgal” hareketlerinden ve Tunus, Mısır ve Suriye'den Bosna ve Ukrayna'ya yankılanan demokrasi yanlısı ayaklanmalardan farklı görünüyordu.
Ancak, farklılıklar arasında ortaklıklar da vardı. Örneğin, kent merkezli, bir dereceye kadar zayıf bir şekilde sınıflar arası ve hatta (en azından başlangıçta) etnik gruplar arasındaydı (iç güçler bölünmeye ve yönetmeye geçerken kırıldı ve dış güçler jeopolitik avantaj için hoşnutsuzluklardan istifade etti. Suriye ve Ukrayna'da olduğu gibi). Kentsel hoşnutsuzluk ve yabancılaşma tetikleyiciler arasında tıpkı; toplumsal eşitsizliklerin artması, yaşam maliyetlerinin artması ve hiddet ve şiddetli polis baskısı gibi evrensel öfkeler kadar belirgindi.
Bunların hiçbiri şaşırtıcı olmamalıydı. Kentleşme, gittikçe artan bir şekilde, kendi barbarlık biçimlerini ve tüm nüfusa kar adına dokunan şiddetiyle sonsuz bir sermaye birikimi alanı oluşturmuştur. Kentleşme, daha önce hiç insanlık tarihinde görülmemiş bir evrensellikte ekonomik aktivitenin merkezi olmuştur. Financial Times, örneğin, 2007 yılında başlayan ve dünya genelindeki kriz boyunca küresel ekonominin ana itici gücünü “emlak yatırımları Çin ekonomisinde en önemli itici güç” olarak bildirmektedir. “2013 yılında Çin gayri safi milli hasılasının yüzde 23'ünü oluşturan dairelerin inşa edilmesi, satışı ve donatılması kentleşme ile alınır”. Büyük fiziksel altyapılara (karayolu, demiryolu, her türlü kamu işleri) yapılan harcamaları da eklersek, Çin ekonomisinin yarısına yakın bir kısmı şehirleşmeye başlar. Çin, son on yılda küresel çelik ve çimento sektörünün yarısından fazlasını ele almıştır. “İki yıl içinde, 2011'den 2012'ye kadar Çin, tüm yirminci yüzyıl boyunca ABD'den daha fazla çimento üretti.”
Aşırı olsa da, bu eğilimler Çin ile sınırlı değil. Her yerde beton, dünya gezegeni yüzeyine eşi benzeri görülmemiş bir oranda dökülüyor. Kısacası, ekolojik, sosyal ve politik - evrensel kentleşmenin; büyük bir krizin ortasındayız, onu bilmeden ve hatta fark etmeden.
Bu yeni gelişmelerin hiçbiri, kitlesel nüfusun yerinden edilmesi ve mülksüzleştirilmesi yaşanmadan gerçekleştirilemezdi; bu sadece fiziksel etkileri olmayıp aynı zamanda toplumsal dayanışmayı tahrip eden, sosyal eşitsizlikleri büyüten, demokratik kentsel yönetim iddiasını bir kenara atan ve sosyal regülasyonun birincil yolu olarak militarize edilmiş polis gözetimiyle terörü kullanan bir yıkım. Çin'deki işten çıkarmalara bağlanan huzursuzluk tespit edilememektedir ancak açıkça yaygındır. Sosyolog Cihan Tugal şöyle yazdı: “Emlak kabarcıkları, yükselen konut fiyatları ve ortak kentsel ürünlerin genel özelleştirilmesi-yabancılaşması, ABD, Mısır, İspanya, Türkiye, Brezilya, İsrail ve Yunanistan gibi farklı yerlerde protestoların ortak zeminini oluşturur.” Özellikle gıda, ulaşım ve barınma için artan yaşam maliyeti, şehir nüfusu için günlük yaşamı giderek zorlaştırdı. Kuzey Afrika şehirlerindeki yiyecek isyanları, Tunus ve Tahrir Meydanı'ndaki ayaklanmalardan önce bile sık ve yaygındı.
Bu kentleşme patlamasının insanların ihtiyaçlarını karşılamakla çok az ilgisi vardı. Her şey, fazladan sermayeyi emmek, kar seviyelerini korumak ve kullanım değeri ne olursa olsun, döviz kurundaki getirinin maksimize edilmesinden ibaretti. Sonuçlar genellikle aşırı derecede irrasyoneldi. Neredeyse tüm büyük şehirlerde ekonomik bir konut kıtlığı sıkıntısı olsa da, asıl meselesi, yerleşik bir yaşam inşa etmek yerine mülk değerlerinde spekülasyon yapmak olan ultra zenginler için şehrin silueti boş kat mülkiyeti ile doludur. Nüfusun yarısının yılda 30.000 ABD dolarının altında yaşamak zorunda olduğu New York’da (2012 yılının vergi kayıtlarına göre yıllık ortalama 3,57 milyon ABD doları gelir elde eden yüzde 1 ile karşılaştırıldı) bir “karşılanabilir ev” krizi var çünkü; hiçbir yerde ayda 1.500 dolarlık iki yatak odalı bir daire bulmak mümkün değil, dört kişilik bir ailenin 30.000 dolarlık bir gelirin tümünü konuta harcaması gerekiyor. ABD'deki büyük şehirlerin hemen hemen tamamında, konutlara yapılan ortalama harcama, makul kabul edilen harcanabilir gelirin yüzde otuzunun üzerindedir.
Aynısı, tamamen spekülatif amaçlar için tutulan boş konaklardan ibaret sokakların bulunduğu Londra için de geçerlidir. Bu arada, İngiliz hükümeti nüfusun en savunmasız kesimi için sosyal konutlara bir yatak odası vergisi koyarak, uygun fiyatlı konut tedarikini artırmaya çalışmakta, örneğin iki yataklı bir meclis evinde yalnız yaşayan bir dul muhtemelen tahliye edilir. Boş yatak odası vergisi açıkça yanlış toplumsal sınıfa konulmuştu, ancak bu günlerde hükümetler, fakirlerin ve dezavantajlıları zora sokmak pahasına zenginlerin yuvalarını korumaya adanmış gibi görünüyor. Uygun fiyatlı konut kıtlığı ortasında boş konutların aynı mantıksızlığı Brezilya, Türkiye, Dubai ve Şili'de ve ayrıca Londra ve New York gibi yüksek finansmana sahip tüm küresel şehirlerde yaşanıyor. Bu arada, muzaffer bir oligarşinin ezici gücü göz önüne alındığında, bütçe kesintileri ve zenginliğin vergilendirilmemesi, kitlelere yönelik kamu hizmetlerinin azaltılması ve üst sınıf azınlık için birikimin daha da artması demektir.
Bu tür koşullar altında, siyasi isyan eğilimi iltihaplanmaya başlar. Şehirde ağır bir günlük hayattan evrensel yabancılaşma kanıtları her yerdedir. Ancak, bireylerin, sosyal grupların ve siyasi hareketlerin parçası olarak iyi bir yaşam ortamında iyi bir yaşam inşa etmenin yollarını bulmak için yapılan sayısız girişim de öyledir. Bir alternatifin olması gerektiği teması, çok sayıda biçim alır ve görünüşte sonsuz kılıklarda yarı çözümler üretir.
Bu bağlamda, söz konusu düşünür ve uygulayıcı gruplar, daha küçük kentsel ölçeklerde, kent ayaklanmalarında, kent yaşamının daha iyi formlarını aramaya teşvik etmek için alternatifler araştırıyor. Birçok sosyal grubun kendin-yap başarısı, hâkim sermaye birikimi dinamiğinden mahrum kalan kentli düşünürlerin ve teknisyenlerin yeni ortaya çıkmış sosyal hareketleri olan iyi ya da en azından daha iyi bir yaşam arayan ittifaklar için olanaklar yaratıyor. Andesli milletlerde “buen vivir” ideali ulusal neo-liberalleştirici uygulamalarla çelişse bile uygulanmaktadır. Devasa nüfuslar, geliştiricilerin ve finansörlerin sürekli toprağı ele geçirme bağlamında, çoğu zaman bozuk bir devlet düzeneği tarafından çok sıkça yardım edilen, sürekli arazi kapma bağlamında, fazla ve tek kullanımlık olarak kabul edildi. Sokak isyanları için artan eğilimi aktif bir gerçeğe dönüştürmek için bazı fitiller atılmadan önce siyasi savaşlar iyi şekillendi.
Gezegensel kentleşme krizinden ve onun hoşnutsuzluklarından kaynaklanan popüler olasılıklar ve potansiyeller var. Bu, sürdürülemez bir bileşik oranında büyüyen sonsuz sermaye birikimi karşısında ve gittikçe daha görünür ve uzlaşmaz bir küresel oligarşi tarafından kullanılan sosyal sınıflar arasındaki güce rağmen bile böyledir.
Öyleyse, halk isyanlarından ortaya çıkacak olan nedir? Kafa karıştırıcı işaretler ve sinyaller var, aynı zamanda bazı önemli ipuçları da var. Mesela Gezi Parkı'nda önemli olan sadece park değildi. “Yükselen sınıf” ani sosyal dayanışmalar, bir paylaşım ekonomisi ve ortak bir sosyal hizmet (gıda, sağlık, giyim) ekonomisi, başkalarına değer verme (özellikle yaralı ve korkmuş) oluşturuyordu. Katılımcılar, ortak çıkarlarını demokratik meclisler aracılığıyla tartışıp dile getirdiler, gecenin ilerleyen saatlerinde devam eden tartışmalara başladılar ve her şeyden önce, daha önce kapatılmış gibi görünen olası bir ortak mizah ve kültürel özgürlük dünyası buldular. Alternatif alanlar açtılar, kamusal alanlardan ortak alanlar kurdular ve alanın gücünü alternatif bir sosyal ve çevresel amaç için serbest bıraktılar. Parkın yanı sıra birbirlerini buldular; Beklemede olan, yeni ortaya çıkan bir sosyal düzen tanımladılar.
Bu, bir alternatifin neye benzeyeceğine dair bir ipucu sağlar. Bu protestoların çoğunun (tümü ) ruhu ve demokrasi yanlısı ve işgalci hareketler içindeki ruh, Keller'in daha az yabancılaştırıcı bir kentsel deneyim inşa etmek için çok önemli olduğunu düşündüğü “yeni yabancılaşmanın” ötesine geçmektir. Başka bir alışveriş merkezi olarak işlev görecek bir Osmanlı kışlasının taklidi oluşturmak için Gezi Parkı'na somut dökülme teklifine karşı verilen direniş, bu anlamda gezegensel kentleşmenin krizinin neyle ilgili olduğunu sembolize ediyor. Sonsuz büyüme için akılsız bir arayış içine daha fazla somut dökmek açıkça mevcut hastalıklara bir cevap değildir.
Bu, bir alternatifin neye benzeyeceğine dair bir ipucu sağlar. Bu protestoların çoğunun (tümü olmasa da) ruhu ve demokrasi yanlısı, işgalci hareketler içindeki ruh, Keller'in daha az yabancılaştırıcı bir kentsel deneyim inşa etmek için çok önemli olduğunu düşündüğü “yeni yabancılaşmanın” ötesine geçmektir. Alışveriş merkezi olarak işlev görecek bir Osmanlı kışlasının taklidini oluşturmak için Gezi Parkı'nı yıkma teklifine karşı verilen direniş, bu anlamda evrensel kentleşme krizinin neyle ilgili olduğunu sembolize ediyor. Sonsuz büyüme için akılsız bir arayış içine daha fazla beton dökmek açıkça mevcut sorunlara bir cevap değildir.
Ancak “yükselen sınıf” orada olan tek şey değil. Türkiye'de islami işçi sınıflarının kitlesi isyana katılmadı. Zaten kendi kültürel (çoğunlukla anti-modernist) dayanışmalara ve (özellikle cinsiyete ilişkin) sertleşmiş sosyal ilişkilerine sahiptiler. Protesto hareketinin özgürleştirici söylemine çekilmediler, çünkü bu hareket kitlesel maddi yoksunluk durumunu etkili bir şekilde ele almadı. İktidardaki AKP’nin inşa ettiği alışveriş merkezlerinin ve camilerin kombinasyonunu sevdiler ve bir iş kaynağı olduğu sürece binanın etrafındaki bariz yolsuzluğu umursamadılar. Gezi'nin protesto hareketi, sonraki belediye seçimlerinin gösterdiği gibi, sürdürülebilecek kadar sınıflar arası değildi.
Bizim çıkmazlarımıza tek bir cevap yok. Kapitalizm altındaki kentsel deneyim baskıcı olmanın yanı sıra barbarlaşıyor. Bu yabancılaştırma deneyiminin kökleri sonsuz sermaye birikiminde yatarsa, o zaman bu köklerin nihayetinde kopması gerekir. Yeni toplumsallık biçimleri inşa edilmeliyken, yaşam ve refah diğer üretim ve tüketim biçimlerinde yeniden köklenmeli. Sosyal sorumluluktan ziyade izole bireycilik ve kişisel neoliberal ahlakının aşılması gerekiyor.
Kitlelerin maddi ihtiyaçları karşılanmalı ve kültürel kurtuluşla birleştirilmelidir. Toplu protesto eylemleri sokakları geri almak bir başlangıç olabilir. Ancak bu sadece bir başlangıçtır ve kendi içinde bir son olamaz. Azınlıktan faydalanmak için Gayri Safi Yurtiçi Hasıla'nın değeri yerine, şehirdeki herkes için buen viviri maksimize etmek harika bir fikirdir. Her yerde kentsel uygulamalara dayandırılması gerekir.
David Harvey’in, Uneven Growth Tactical Urbanisms for Expanding Megacities sergi kataloğundaki makalesi, serginin açılışını duyurmak üzere Post’ta yayınlandı. (2014)
Çeviri: Ebru Batur